Ako školský príklad môže poslúžiť prípad redaktorky TV Markíza Dany Brixovej z 22. júla 2015. Táto redaktorka (každý nech si ju pomenuje ako chce) nemala problém opýtať sa kolabujúcich rodičov, ktorým zomrelo v rozpálenom aute dieťa, niekoľko otázok. Najviac ma dorazila otázka „Vy ste matka?“
Nezlyhala len redaktorka, zlyhala televízia ako rozsiahly kolektív, inštitúcia aj médium. Skúsme si predstaviť, cez koľkých ľudí musela správa prejsť. Pred nakrúcaním dostala televízia minimálne od jednej osoby echo, že kdesi v Nitre sa nachádza v rozpálenom aute mŕtve dieťa. Na mieste nakrúcal štáb zložený z dvoch ľudí (redaktorka a kameraman). V regionálnom štábe sa predpokladá, že správu postrihajú tieto dve osoby, ďalšia osoba-strihač nie je potrebná. Rovnako musela správa prejsť minimálne cez vedúceho vydania a šéfredaktora. Počas vysielania správ naživo sa v réžii nachádza ďalšia desiatka ľudí.
Správa o mŕtvom dieťati, zahŕňajúca kontroverzný rozhovor, prešla teda minimálne cez 15 ľudí. Nechce sa mi veriť, že niektorý zo zainteresovaných ľudí nich nepovedal „Nie je to už príliš?“ Kódex-nekódex, senzácia je senzácia. Správa sa pretlačila do vysielania. Počas správ odvysielala televízia aj živý vstup s touto tematikou.
Podľa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) má „ochrana ľudskej dôstojnosti dotknutej osoby prednosť pred uplatnením práva na slobodu prejavu.“ Ako napísal web medialne.etrend.sk, diváci doručili RVR spolu až 18 sťažností, čo je výrazne viac ako obvykle. Správa spôsobila zjavne rozruch. Kontroverzné správy majú tendenciu prilákať divákov k obrazovkám napriek tomu, že sa s ich obsahom nestotožňujú alebo sa im vyslovene náplň správy protiví (napr. po etickej stránke). Na sociálnych sieťach vznikli skupiny Hyena, Neznášam hyenizmus Dany Brixovej a pod.
Podľa šéfa spravodajstva Henricha Krejču nepresiahol príspevok hranice etiky. „Motiváciou redaktorky pri oslovení rodičov bola snaha získať presné fakty,“ obhajoval Krejča postup Brixovej. Pri predchádzajúcej vete mi napadlo, že táto televízia je schopná opýtať sa mŕtvoly, kto ju zavraždil... Krejča hovorí o presných faktoch - áno, s tými má Markíza problém. V prvom príspevku Brixová spomenula, že dieťa v aute zabudol starý otec, v druhom to mal byť otec.
Ďalší pokus o výhovorku bolo odvolávanie sa na nedostatok času. Vážne? Naozaj? Mediálni pracovníci, ktorí nevedia pracovať pod (časovým) tlakom, nemajú v médiách veľmi čo robiť. Veď pri prijímaní pracovníka do ktoréhokoľvek média je jedným z kľúčových kritérií schopnosť pracovať v časovej tiesni. Je to možno kruté, ale ide o jednu z mnohých daní, ktoré sa v mediálnom priemysle platia.
Súdny divák očakáva, že okrem zaplatenia relatívne symbolickej pokuty (8-tisíc eur) sa bude „prúser“ riešiť aj interne. Keby zlyhal v zamestnaní môj príbuzný, rádový človek, skresali by mu plat alebo by dostal výpoveď. Televízia Markíza je však zjavne jedna rodina (čo je pozitívne, palec hore), ktorá pri riešení problémov drží pokope. Rodinná televízia sa s Brixovou dohodla, že si na čas oddýchne. Po troch týždňoch sa redaktorka zjavila na obrazovkách opäť. Začala nenápadne a zľahka. Reportážou o tom, ako kuriatka znášajú horúčavy.
Dobrá rada na záver: nebuďte voči Televíznym novinám Televízie Markíza veľmi kritickí, lebo vám na sociálnej sieti bez upozornenia začnú mazať príspevky, ktoré nezapadajú do ich ideologického rámca a zablokujú si vás. Dlhoročným mottom tejto komerčnej televízie je zjavne „aby to dobre vyzeralo“...