reklama

V serióznom médiu nestačí len dobre vyzerať

Som divák, no správy tak isto aj tvorím. Existujú kódexy, ktorými sa médiá ako špecifické inštitúcie majú riadiť. Čoraz viac si myslím, že takáto úroveň kódexov je zbytočná, keďže médiá nedbajú ani na etiku všedného dňa“.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Ako školský príklad môže poslúžiť prípad redaktorky TV Markíza Dany Brixovej z 22. júla 2015. Táto redaktorka (každý nech si ju pomenuje ako chce) nemala problém opýtať sa kolabujúcich rodičov, ktorým zomrelo v rozpálenom aute dieťa, niekoľko otázok. Najviac ma dorazila otázka „Vy ste matka?“

Obrázok blogu
(zdroj: TV Markíza)

Nezlyhala len redaktorka, zlyhala televízia ako rozsiahly kolektív, inštitúcia aj médium. Skúsme si predstaviť, cez koľkých ľudí musela správa prejsť. Pred nakrúcaním dostala televízia minimálne od jednej osoby echo, že kdesi v Nitre sa nachádza v rozpálenom aute mŕtve dieťa. Na mieste nakrúcal štáb zložený z dvoch ľudí (redaktorka a kameraman). V regionálnom štábe sa predpokladá, že správu postrihajú tieto dve osoby, ďalšia osoba-strihač nie je potrebná. Rovnako musela správa prejsť minimálne cez vedúceho vydania a šéfredaktora. Počas vysielania správ naživo sa v réžii nachádza ďalšia desiatka ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Správa o mŕtvom dieťati, zahŕňajúca kontroverzný rozhovor, prešla teda minimálne cez 15 ľudí. Nechce sa mi veriť, že niektorý zo zainteresovaných ľudí nich nepovedal „Nie je to už príliš?“ Kódex-nekódex, senzácia je senzácia. Správa sa pretlačila do vysielania. Počas správ odvysielala televízia aj živý vstup s touto tematikou.

Obrázok blogu
(zdroj: TV Markíza)

Podľa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) má „ochrana ľudskej dôstojnosti dotknutej osoby prednosť pred uplatnením práva na slobodu prejavu.“ Ako napísal web medialne.etrend.sk, diváci doručili RVR spolu až 18 sťažností, čo je výrazne viac ako obvykle. Správa spôsobila zjavne rozruch. Kontroverzné správy majú tendenciu prilákať divákov k obrazovkám napriek tomu, že sa s ich obsahom nestotožňujú alebo sa im vyslovene náplň správy protiví (napr. po etickej stránke). Na sociálnych sieťach vznikli skupiny Hyena, Neznášam hyenizmus Dany Brixovej a pod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Facebook)

Podľa šéfa spravodajstva Henricha Krejču nepresiahol príspevok hranice etiky. „Motiváciou redaktorky pri oslovení rodičov bola snaha získať presné fakty,“ obhajoval Krejča postup Brixovej. Pri predchádzajúcej vete mi napadlo, že táto televízia je schopná opýtať sa mŕtvoly, kto ju zavraždil... Krejča hovorí o presných faktoch - áno, s tými má Markíza problém. V prvom príspevku Brixová spomenula, že dieťa v aute zabudol starý otec, v druhom to mal byť otec.

Obrázok blogu
(zdroj: Viktor Vrábel)

Ďalší pokus o výhovorku bolo odvolávanie sa na nedostatok času. Vážne? Naozaj? Mediálni pracovníci, ktorí nevedia pracovať pod (časovým) tlakom, nemajú v médiách veľmi čo robiť. Veď pri prijímaní pracovníka do ktoréhokoľvek média je jedným z kľúčových kritérií schopnosť pracovať v časovej tiesni. Je to možno kruté, ale ide o jednu z mnohých daní, ktoré sa v mediálnom priemysle platia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
(zdroj: Screenshot, RVR)

Súdny divák očakáva, že okrem zaplatenia relatívne symbolickej pokuty (8-tisíc eur) sa bude „prúser“ riešiť aj interne. Keby zlyhal v zamestnaní môj príbuzný, rádový človek, skresali by mu plat alebo by dostal výpoveď. Televízia Markíza je však zjavne jedna rodina (čo je pozitívne, palec hore), ktorá pri riešení problémov drží pokope. Rodinná televízia sa s Brixovou dohodla, že si na čas oddýchne. Po troch týždňoch sa redaktorka zjavila na obrazovkách opäť. Začala nenápadne a zľahka. Reportážou o tom, ako kuriatka znášajú horúčavy.

Obrázok blogu
(zdroj: TV Markíza, Mediaboom)

Dobrá rada na záver: nebuďte voči Televíznym novinám Televízie Markíza veľmi kritickí, lebo vám na sociálnej sieti bez upozornenia začnú mazať príspevky, ktoré nezapadajú do ich ideologického rámca a zablokujú si vás. Dlhoročným mottom tejto komerčnej televízie je zjavne „aby to dobre vyzeralo“...

Viktor Vrábel

Viktor Vrábel

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent zaoberajúci sa masovými médiami, regionálny kameraman, strihač, šéfredaktor obecných novín, tvorca hlavolamov, slovných hračiek a krížoviek. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu